Czym tak naprawdę jest kawa?

0
93

W czasach kiedy oferta sklepów jest praktycznie nieograniczona, do dyspozycji mamy wiele wyrobów różnych producentów. Warto się jednak zastanowić z jakimi artykułami i produktami mamy do czynienia. Co tak naprawdę spożywamy? Jakie jest pochodzenie konkretnego produktu oraz jaki wpływ na nasze zdrowie ma jego użytkowanie?

Kilka słów o kawie

Zapewne każdy z nas przynajmniej raz w życiu kosztował na pobudzenie tzw. małej czarnej. Jednak czy zastanawialiśmy się nad tym, z czym dokładnie mamy do czynienia? Kawa jest niczym innym jak pochodzącym z Etiopii napojem z palonych lub zmielonych nasion kawowca. W Europie pojawiła się w XVI wieku, gdzie zyskała dużą popularność ze względu na wyjątkowy smak oraz zawartą w niej kofeinę, która działa pobudzająco na organizm. 

Codziennie na świecie wypijane są ponad trzy miliardy filiżanek kawy. Napój ten podawany jest na wiele sposobów oraz z różnymi dodatkami. W Polsce najpopularniejsze jest oczywiście mleko, śmietanka oraz cukier, chociaż coraz większą popularnością cieszą się również dodatki w postaci syropów. Należy jednak pamiętać, że kawa powinna być przechowywana w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Zapobiega to przenikaniu wilgoci oraz światła, które jest niewskazane dla większości produktów spożywczych.

Pozytywne właściwości kawy

Kawa oprócz walorów smakowych posiada również szereg właściwości zdrowotnych. Począwszy od wpływu na naszą koncentrację, a co za tym idzie, polepszenie pamięci krótkotrwałej oraz zdolności poznawczych, po zmniejszenie ryzyka zachorowań na cukrzycę typu 2. Dzięki zawartości antyoksydantów wzmacnia nasz organizm, chroniąc nasze ciało przed nowotworami. Kawa wspomaga również odchudzanie, przyśpieszając procesy metaboliczne w organizmie. Co więcej, jej wartość kaloryczna w 100 g wynosi zaledwie 0,5 kcal.

Niestety kawa nie jest wskazana dla osób borykających się z problemami gastroenterologicznymi, takimi jak choroba wrzodowa czy refluks żołądka. Dlatego, jeśli borykamy się z wyżej wymienionymi zaburzeniami, powinniśmy ograniczyć spożywanie kawy do minimum. Osoby niemające tego typu problemów powinny mieć jednak na uwadze, by nie przekraczać kilku filiżanek dziennie. Zbyt duże ilości kofeiny dostarczane nawet do zdrowego organizmu potrafią wywołać działania niepożądane w postaci, chociażby podrażnienia układu nerwowego objawiającego się drgawkami. Szacowana bezpieczna ilość spożywanej kawy wynosi w okolicach 600 mg dziennie, co przekłada się na około sześć filiżanek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here