Organizacja szkoleń dla pracowników jest podstawą nowoczesnego zarządzania rozwojem przedsiębiorstwa. To dzięki nim zespół poszerza wiedzę i kwalifikacje, a także zyskuje motywację i inspirację do bardziej efektywnego działania. Firmy z bogatej oferty dostępnej na rynku mogą wybrać szkolenia otwarte oraz szkolenia zamknięte. Czym się różnią i na co się zdecydować?
Szkolenia otwarte i szkolenia zamknięte – definicje
Podział na szkolenia otwarte i zamknięte jest podyktowany tym, kto może uczestniczyć w danych zajęciach. I tak:
- szkolenia otwarte są przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych – organizuje się je najczęściej dla dużej grupy uczestników, którzy mogą samodzielnie zapisywać się na warsztaty czy wykłady,
- szkolenia zamknięte są „szyte na miarę”, a więc dostosowywane precyzyjnie do potrzeb konkretnej, ekskluzywnej grupy – np. dedykowane dla pracowników konkretnej branży, a najczęściej dla zespołu z konkretnej firmy.
Który typ szkoleń wybrać?
Każdy rodzaj szkoleń ma swoje zalety oraz wady.
- Szkolenia otwarte są zazwyczaj mniej kosztowne, a uczestnictwo w nich nie wymaga wysiłku organizacyjnego po stronie przedsiębiorcy. Dodatkowo pracownik wysłany na takie warsztaty zyskuje szansę na wymianę doświadczeń od uczestników z innych firm i branż. Za to firma wysyłająca go ma możliwość sprawdzenia umiejętności firmy organizującej taki event pod kątem dłuższej współpracy. Z drugiej strony, trzeba liczyć się z tym, że szkolenie najpewniej będzie miało uniwersalny charakter, a jego tematyka może odbiegać od specyfiki działań konkretnej organizacji. Uczestnicy nie mają też wpływu na miejsce i czas odbywania się zajęć, ale oferta rynkowa w tym zakresie jest bardzo szeroka. Listę szkoleń otwartych odbywających się w całej Polsce publikuje serwis eventis.pl
- Szkolenia zamknięte są najczęściej bardziej efektywne. Uczestniczy w nich mała, wąska grupa osób, a program zajęć jest dostosowywany do ich potrzeb szkoleniowych. Firma zlecająca przeprowadzenie takich warsztatów decyduje o miejscu i czasie odbycia szkolenia, a także o jego zakresie. Warto jednak pamiętać, że ich organizacja wymaga większego wysiłku po stronie zlecającego i wiąże się z wyższymi kosztami.
„W polityce szkoleniowej firmy powinno być miejsce zarówno na szkolenia otwarte, jak i zamknięte. Warto też pomyśleć o wdrożeniu e-learningu, który wesprze regularne poszerzanie kompetencji pracowniczych.” – mówi Sebastian Nowak z serwisu Szkolenia-News.pl
Każda firma musi przeanalizować swoje potrzeby szkoleniowe i rozważyć czy ich zaspokojenie będzie tańsze, szybsze i bardziej efektywnie poprzez szkolenia otwarte czy też poprzez szkolenia zamknięte. Bez wątpienia zapewnienie wysokiej jakości szkoleń zamkniętych w małych i średnich firmach może być trudne ze względu na duży wysiłek organizacyjny i finansowy niezbędny do zaprojektowania odpowiedniej polityki szkoleniowej, stworzenie komórki czy zespołu odpowiedzialnego za jej realizację i wdrażanie.