Wiele osób dostrzegło potencjał w otwarciu się rynków międzynarodowych. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych dostrzegalny był tzw. boom na franczyzę. Otwierano ogromne ilości lokali, firmy tworzyły swoje placówki w wielu miastach na całym świecie. Globalizm stał się codziennością. Dziś franczyza kontynuuje swój rozkwit.
Franczyza – dwie strony – jeden cel – zarobek
W układzie franczyzowym mamy do czynienia z dwoma stronami – franczyzobiorcą i franczyzodawcą. Ten pierwszy jest osobą, która prowadzi lokal. Może to być placówka każdego rodzaju – salon fryzjerski, restauracja typu fast food, wielkopowierzchniowy sklep spożywczy, a nawet kino! Możliwości jest wiele. Największe sieci działają na całym świecie. Pierwszym krajem, który powinien nam się kojarzyć z franczyzą, jest USA. Sama fraza pochodzi z Francji, gdyż był to bardzo ważny ośrodek handlowy w średniowiecznej Europie. Dziś franczyza nie ogranicza się do naszego kontynentu czy Ameryki, a sięga wszędzie. Nawet Chińczycy, którzy do biznesu podchodzą w zupełnie inny sposób, stworzyli ogrom przedsiębiorstw, które działają w takiej postaci. W Polsce nie mamy własnej, globalnej sieci fast foodów, która byłaby na każdym kroku, chociaż niewątpliwie paru aspirujących do takiego miana moglibyśmy wymienić. Lepiej się skupiać u nas na rynku krajowym. Franczyzodawcy w Polsce dobrze rozumieją lokalną specyfikę. W kraju nad Wisłą prowadzenie biznesu jest nie tylko trudne, ale też wymaga ogromnego wyczucia. Polacy to naród, który nie lubi, jak się mu sprzedaje usługi niskiej jakości. Dlatego franczyzodawcy wykładają spore środki finansowe, by zachować uśmiech na ustach klientów na długo. Jak to wygląda? Przyjrzymy się temu na podstawie sieci Żabka. Franczyza ta ostatnio może pochwalić się aż 6 000 lokali. Warto zwrócić na nią uwagę.
Żabka – opinie – franczyza o wysokiej pozycji na rynku krajowym
Czym może pochwalić się Żabka? Franczyza rozpoznawana jest przez 97% Polaków. To ogromna ilość. Dysponuje ona 6 000 lokali. Ajentów też jest wielu – 4 500. Niektórzy z nich prowadzą po kilka sklepów Żabka, a swoje doświadczenie przekładają także w sukces kolegów, których wspierają dobrymi radami. Zapewnia to marce dosyć sporą stabilność. Jest to gigantyczny udziałowiec rynku convenience store.
Żabka – opinie – franczyza z wieloma twarzami
Sieć Żabka skupia się nie tylko na sprzedaży artykułów codziennego użytku i spożywczych. Lokale mają charakter convenience store – spełniają wiele istotnych dla społeczeństwa ról. Można w nich napić się kawy, zjeść ciepły posiłek, odebrać paczkę, ponieważ Żabka staje się powoli pierwszym pełnoprawnym sklepem tego typu w Polsce. Chociaż w zasadzie już taki status osiągnęła. W innych krajach convenience store oferują niesamowitą ilość usług. W Japonii i USA model sprawdził się doskonale. W Polsce najwidoczniej także.
Żabka – franczyza – siła drzemie w ajentach
Sieć dostrzega, że główną zasługą tak dobrego stanu rzeczy są profesjonalni ajenci. Ich rolą jest prowadzenie lokali i pilnowanie, by zawsze spełniały one wymogi jakości. Co otrzymują w zamian od firmy Żabka? Franczyza udziela im dostępu do know-how. Wiedza i doświadczenie ekspertów są ważnymi elementami rozwoju sieci. Dziś przychodzi ona do potencjalnych kandydatów z nową ofertą. Mowa tu o aż 16 000 złotych gwarantowanego przychodu przez pierwszy rok działalności. Osoby, które są zainteresowane współpracą franczyzową, nie mogą przejść obok takiej oferty obojętnie. Oczywiście żeby tyle zarabiać, musimy spełniać normy jakości (minimalnie 80%) i utrzymywać odpowiednią ilość godzin otwarcia w dni niehandlowe. Wkład własny przy tym wszystkim wynosi jednak zaledwie 5 000 złotych. Czy warto zostać ajentem sieci? To zależy od tego, czy wierzymy w nasze umiejętności i chcemy sprawdzić się w roli lidera.