Żeglarstwa morskiego i śródlądowego nie da się ze sobą porównać. Morze wymaga od żeglarza dużo większych umiejętności – fale są znacznie większe niż na jeziorach, wiatr często silniejszy i odległości większe. Również jachty żeglujące po morzu są zazwyczaj większe i cięższe. Do ich prowadzenia potrzeba wyższych kwalifikacji żeglarskich.

Aby zdobyć uprawnienia do prowadzenia jachtu morskiego, nie potrzebujemy jakiejś tajemnej wiedzy – wszystkiego można się nauczyć. Wystarczy trochę czasu, odpowiednie nastawienie oraz chęć do zdobycia nowych umiejętności.

Jachtowy Sternik Morski – uprawnienia

Patent Jachtowego Sternika Morskiego pozwala prowadzić jachty żaglowe po wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz jachty o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich. W praktyce oznacza to, że po jego uzyskaniu możemy prowadzić niemal wszystkie jachty, jakie oferują firmy czarterowe z całego świata. Do egzaminu przystąpić mogą osoby pełnoletnie, które przedstawią opinie z co najmniej dwóch rejsów morskich o łącznym czasie minimum 200 godzin żeglugi.

W niektórych krajach i na niektórych jednostkach np. większych katamaranach, wymagana jest na pokładzie druga osoba z uprawnieniami żeglarskimi tzw. co-skipper. W tym przypadku zazwyczaj wystarcza patent żeglarza jachtowego. Nie zapominajmy również, że w Chorwacji, bardzo popularnym akwenie wśród polskich żeglarzy, wymagane jest aby skipper (lub jedna z osób załogi) posiadała uprawnienia do obsługi radiotelefonu UKF tzw. świadectwo radiooperatora. Są to niezbędne dokumenty do wyczarterowania jachtu.

Jachtowy Sternik Morski – jak zdobyć patent

Szkolenia żeglarskie przygotowujące do egzaminów na patent jachtowego sternika morskiego najczęściej odbywają się na Bałtyku. Niektóre firmy organizują również takie szkolenia na ciepłych wodach Adriatyku. Ważne jest, by prowadzone były na nowoczesnych, dobrze utrzymanych jednostkach, zapewniających kursantom nie tylko komfort i niezawodność ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Nie bez znaczenia jest również osoba instruktora. Ważne jest aby posiadał wymaganą wiedzą i doświadczenie, a także umiejętności pedagogiczne i przywódcze. Kursy na patent trwają zazwyczaj tydzień i są organizowane w okresie od kwietnia do października. Podczas szkolenia kursanci uzyskują ok. 30 z wymaganych 200 godzin stażu.

Chorwacki patent Voditelj Brodice

Jeżeli planujemy czarterować jachty jedynie w Chorwacji możemy wziąć udział w kursie na chorwacki stopień żeglarski Voditelj Brodice. Taki kurs organizowany przez polskie firmy na Adriatyku również trwa zazwyczaj tydzień. Ostatniego dnia kursu kursanci przystępują do egzaminu. Aby uzyskać ten patent nie trzeba wykazywać się stażem morskim. Co więcej, patent Voditelj Brodice zawiera również uprawnienia do obsługi radiotelefonu UKF.  

Zdobywamy nowe umiejętności

Jeśli zdarzy nam się dłuższa przerwa w żeglowaniu i będziemy chcieli odświeżyć swoje umiejętności żeglarskie, świetnym rozwiązaniem są krótkie, zaledwie kilkudniowe, szkolenia manewrowe.  Najczęściej odbywają się w basenie portowym w Gdyni, gdzie kursanci pod okiem instruktora ćwiczą wielokrotnie popularne manewry portowe aby nabrać wprawy i poczuć się swobodnie za kołem sterowym.

Załóżmy, że mamy już patent jachtowego sternika morskiego i doświadczenie w prowadzeniu niewielkich jachtów morskich. Być może z czasem zapragniemy „przesiąść się” na coś większego, spróbować swych sił w prowadzeniu jachtu 40-50 stopowego lub sprawdzić jak żegluje się dwukadłubowcem. W takiej sytuacji polecamy udział w dedykowanych szkoleniach na dużym jachcie lub katamaranie. Mają one formę tygodniowych rejsów i organizowane są w Chorwacji. To znakomita okazja aby „wyczuć” jacht, sprawdzić jego możliwości, a przy okazji zdobyć nowe umiejętności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here