Mówi się, że „sukces ma wielu ojców, a porażka jedną matkę”. Coś w tym jest. W końcu gdy ktoś osiąga sukces, zawsze przyznaje się do pomocy w jego osiągnięciu wiele osób. Jednak gdy ktoś ponosi porażkę, nie widać lasu rąk osób, które przyznają się do popełnienia błędu. Czy ten sam schemat działa w przypadku branży automotive? Jak to jest w przypadku warsztatów samochodowych? Od czego zależy sukces w tej gałęzi gospodarki? Przyjrzeliśmy się temu i oto nasze wnioski.
Lokalizacja i liczba konkurentów warsztatu samochodowego
Ogromne znaczenie w powodzeniu biznesu, zwłaszcza w kontekście nowego warsztatu samochodowego, jest jego lokalizacja i liczba konkurentów. W przypadku stacji benzynowych przyjęło się, że biznes może utrzymać się jeżeli dobowa liczba pojazdów przejeżdżających w bezpośrednim położeniu stacji będzie przekraczać liczbę 7000. Przy założeniu, że w pobliżu nie znajdują się również inne stacje benzynowe, jest to liczba graniczna od której można zacząć rozważać wejście w biznes dystrybucji paliw.
W przypadku warsztatów samochodowych nikt nie prowadził aż tak szczegółowych badań, niemniej jednak rozsądnym wydaje się być zlokalizowanie warsztatu w takim miejscu, w którym jednocześnie spełnione są następujące przesłanki:
- nie ma w pobliżu konkurentów świadczących podobny zakres usług do planowanego,
- zakład będzie mieścić się w lokalizacji z dobrym dojazdem komunikacją miejską i/lub ogólnodostępnymi parkingami,
- w pobliżu będą znajdować się duże skupiska ludzkie (duże zakłady pracy, osiedla mieszkaniowe),
- warsztat będzie widoczny bezpośrednio z drogi (najlepiej jeżeli szyld i wjazd na teren warsztatu będzie dostępny z drogi głównej).
Wyposażenie warsztatu samochodowego
Niebagatelne znaczenie dla powodzenia niniejszego przedsięwzięcia biznesowego jest wyposażenie warsztatu samochodowego. Odpowiednio wyposażony warsztat pozwoli zarówno na niczym niezakłócone funkcjonowanie, jak również możliwość świadczenia szerokiego zakresu usług. Duże znaczenie będzie mieć również sam układ pomieszczeń oraz sprzęt stanowiący jego podstawowe wyposażenie. Mowa tu przede wszystkim o podnośnikach, wyciągarkach, podporach, specjalistycznych urządzeniach (np. do serwisowania układu klimatyzacji lub kontroli geometrii kół), ale również narzędziach i elektronarzędziach oraz meblach warsztatowych i normaliach (śrubkach, opaskach, uszczelkach, podkładkach, zawleczkach, itd.).
Właściwe wyposażenie warsztatu pomoże też usprawnić pracę i skrócić czas realizowanych usług. Znakomitym przykładem jest wymiana opon. Koła można zdemontować ręcznie kluczem, ale znacznie szybciej jest przy użyciu klucza udarowego.
Szybkość i jakość świadczonych usług
Wielu klientów przykłada większą uwagę do terminu i jakości świadczonych usług serwisowych, aniżeli do ich ceny. Szybkość zrealizowanej usługi jest wypadkową wielu czynników, niemniej jednak w głównej mierze zależy od czasu potrzebnego na znalezienie źródła problemu z pojazdem i od dostępności i pozyskania części.
W tym przypadku koniecznym jest korzystanie ze sprawdzonych dostawców części i akcesoriów motoryzacyjnych, którzy zagwarantują zarówno terminowe dostarczenie zamówienia, jak i odpowiednią jakość i kompletność produktu. Wiele warsztatów samochodowych dostrzega szansę w jedynym w Polsce marketplace motoryzacyjnym WOOPauto.com. Jest to platforma internetowa działająca podobnie jak działa każdy sklep motoryzacyjny online. Atrakcyjną cenę i szybkość realizacji zamówień gwarantuje sam producent lub główny importer części, gdyż to właśnie oni są jedynymi sprzedawcami na platformie WOOPauto.
Cena usług
Choć zwykle dla większości klientów liczy się jakość zrealizowanych prac serwisowych, to są także i tacy, którzy biorą pod uwagę również ich cenę. Jeżeli jest ona porównywalna z konkurencją to jest OK, ale jeżeli znacznie przewyższa ceny ogólnorynkowe to wówczas może wystąpić podejrzenie naciągania na koszty lub niewymierności nakładu pracy do rozwiązanego problemu z samochodem. Warto więc stale porównywać ceny usług konkurencji.
Podsumowanie
Na sukces warsztatu samochodowego składa się wiele elementów. Niemniej skupiając się nawet tylko na tych najważniejszych (lokalizacja, liczba konkurentów, odpowiednie wyposażenie warsztatu, szybkość, jakość i cena świadczonych usług) można osiągnąć bardzo wiele, często pozyskując lojalnych klientów na długie lata.