Konwersja jest głównym wskaźnikiem dla sklepów internetowych. A wskaźnik ten zależy nie tylko od ruchu, ale także od wielu innych czynników: designu, funkcjonalności, cen, warunków zakupu i dostawy, itp. Dlatego przyczyny spadku konwersji mogą być bardzo różne.
Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym
Obliczenie współczynnika konwersji nie jest trudne. Podziel liczbę zamówień przez całkowitą liczbę odwiedzających stronę, a następnie pomnóż otrzymaną wartość przez 100%. Ale co zrobić z otrzymaneym wynikiem i co jest uważane za normalne? Specjaliści z Digital Marketing Solutions uważają, że akceptowalny współczynnik konwersji zależy od wielu czynników, w tym branży, specyfiki rynku, liczby konkurentów, specyfiki produktu i ogólnej rentowności biznesu. Przyczyn spadku współczynnika konwersji jest wiele. Jak wspomniano wcześniej, istnieje wiele czynników, które wpływają na współczynnik konwersji, a każdy z nich może zarówno go zwiększyć, jak i zmniejszyć.
Jak poprawić współczynnik konwersji w sklepie online? Prawidłowo wdrożona analityka i szczegółowa diagnostyka przeprowadzona przez Digital Marketing Solutions dadzą odpowiedzi na to pytanie.
Kampanie sprzedażowe w Google Ads i social media
Niektóre z najczęstszych przyczyn niskiego współczynnika konwersji obejmują następujące elementy:
- Zmiana polityki cenowej. Jeśli ceny produktów nagle wzrosły, spadek współczynnika konwersji jest logicznym skutkiem, pod warunkiem, że ceny konkurentów dla tych samych produktów pozostają takie same.
- Pojawienie się silnego konkurenta. Nowy podmiot na rynku może poważnie zaszkodzić wszystkim innym.
- Korzyści i wyjątkowość. USP (unique selling proposition) jest podstawą do reklamowania produktu. Jeśli jest on słaby lub nie istnieje, nie należy spodziewać się wysokich wskaźników konwersji.
- Serwis i warunki. Słaba obsługa, brak wsparcia technicznego, mała liczba metod płatności, długi czas dostawy – wszystko to negatywnie wpływa na wizerunek sklepu i obniża współczynnik konwersji.
- Problemy techniczne. Niska prędkość ładowania strony, zawieszanie się strony, nie wyświetlające się elementy i inne problemy techniczne, które przez długi czas pozostawały bez opieki administracji strony mogą znacznie obniżyć współczynnik konwersji.
- Projekt. Wygląd strony nie jest najmniej ważnym czynnikiem wpływającym na poziom konwersji. Ładny design sprzyja wygodnemu korzystaniu z zasobów przez użytkownika, co zwiększa jego zainteresowanie i sprawia, że dłużej przebywa na stronie. W przeciwnym razie potencjalny klient raczej nie będzie chciał przynajmniej zajrzeć do katalogu sklepu.
- Sezonowość. Branże zajmujące się sprzedażą produktów sezonowych (odzież zimowa, klimatyzacja itp.) mogą tracić konwersję w pewnych okresach roku.
- Słaba optymalizacja. Na współczynnik konwersji wpływa również pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Słabej jakości treści, słaba promocja, niedziałające linki i inne problemy optymalizacyjne, pogarszają ranking strony w oczach wyszukiwarek, co w konsekwencji obniża współczynnik konwersji.
Więcej informacji znajdziesz na stronie Digital Marketing Solutions.