Przegląd najpopularniejszych plakatów

Plakat to nie tylko ozdoba do wnętrza, równie dobrze może stanowić podstawę kampanii społecznej czy historycznej. Plakaty wykorzystywano także w polityce, co doskonale zauważyć można było w okresie PRL-u. Nic więc dziwnego, że tak wiele z nich zapisało się na kartach historii. Szokujące, zabawne, a czasami nie do końca zrozumiałe – jakie są plakaty, które poruszyły świat? W dzisiejszym artykule przyjrzymy się wybranym z nich.

Moulin Rouge

Sztuka plakatu swoje korzenie czerpie z XIX-wiecznej Francji. Początkowo był to sposób na przekazywanie informacji o organizowanych wydarzeniach kulturalnych w tym m.in. wernisażach, wystawach czy przedstawieniach teatralnych. Tę ostatnią reklamował m.in. słynny plakat Moulin Rouge, który nazwę czerpał oczywiście z samej sztuki. Nie bez powodu Moulin Rouge do dzisiaj określany jest mianem najsłynniejszego kabaretu świata. Sam plakat stworzony został w 1890 roku. Jego autorem był Jules Chéret – malarz i ilustrator nazywany dziś ojcem sztuki plakatu. Obecnie plakat jest tak znany, że jego wizerunek często spotkać można także na różnego rodzaju gadżetach i odzieży.

I Want YOU for US Army

Ten plakat zna bez wątpienia każdy, tym bardziej, że chętnie wykorzystany jest w sieci do tworzenia zabawnych grafik. Jego historia jest jednak znacznie bardziej poważna. Plakat miał bowiem zachęcać rekrutów do wstępowania w szeregi amerykańskiej armii, zarówno w czasach I, jak i II wojny światowej. Na potrzeby kampanii stworzona została postać Wuja Sama, która widniała na plakatach. Co ciekawe, plastyk James Montgomery Flagg do namalowania jego twarzy wykorzystał własny autoportret. To nie jedyny plakat wykonany przez tego ilustratora na zlecenie rządu. W swoim portfolio miał ich aż 46.

Keep Calm and Carry On

“Zachowaj spokój i rób swoje” to hasło, które dzisiaj robi prawdziwą furorę. Zaskakujące jest jednak jego pochodzenie. Jak się bowiem okazało plakat z tym napisem plakat został zaprojektowany przez brytyjskie Ministerstwo Informacji w 1939 roku. Jego celem miało być podtrzymywanie obywateli na duchu podczas II Wojny Światowej. Plakaty nigdy nie trafiły do dystrybucji i odkryte ponownie zostały dopiero w latach 60. Hasło przewodnie szybko przyjęło się w społeczeństwie brytyjskim, a nawet przeniknęło do kultury masowej rozprzestrzeniając się na koszulkach, kubkach czy bluzach. W obecnych czasach doczekało się także wielu modyfikacji.

We Can Do IT

To kolejny plakat propagandowy z czasów II wojny światowej, który zyskał ogromną popularność. Powstał w 1943 roku, a jego celem miało być zmotywowanie robotników. Przedstawia kobietę, która ukazuje siłę swoich mięśni. Zaprezentowana postać znana jest powszechnie jako „Rosie the Riveter” („Rózia Nitowaczka”). Co istotne po ponownym odkryciu plakatu w latach 80. XX wieku Rosie została symbolem walki o równouprawnienie. 

Święty Mikołaj od Coca-Coli

Kiedy myślisz o świętym Mikołaju to z pewnością masz przed oczami obraz siwego, starszego pana z brodą, który ubrany jest na czerwono. Daleko mu także do ideałów szczupłej sylwestki. A zastanawiałeś się kiedyś skąd akurat taki a nie inny wygląd Świętego Mikołaja? Oczywiście, że z reklamy i to pochodzącej jeszcze z 1931 roku. Jej autorem był Haddon Sundblom. Reklama, jak na tamte czasy przystało, przyjęła formę plakatu, na którym to Święty Mikołaj pozuje z butelką Coca Coli. Od tego czasu marka co roku wykorzystuje jego wizerunek do promowania słynnego napoju.

Jaki plakat wybrać?

Zapewne znasz wszystkie opisane powyżej plakaty. Czy znałeś jednak ich historię? Jak zatem widzisz nie są to jedynie ciekawe obrazki a grafiki, które powstały w konkretnym celu i mają swoją przesłanie. Takich przykładów przytoczyć można oczywiście znacznie więcej. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszą się plakaty filmowe. Do najczęściej kupowanych należą m.in. te z Jamesem Bondem. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here