SEO i UX

Obecność w internecie to aktualnie fundament działań marketingowych – zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i firm świadczących usługi stacjonarnie. Każdego dnia konsumenci kierują miliony zapytań do wyszukiwarki, a przedsiębiorcy walczą o to, aby ich strona wyświetliła się na jak najlepszym miejscu w rankingu. Co zrobić, aby zająć wysokie pozycje na związane z branżą słowa kluczowe, a następnie wykorzystać wygenerowany ruch na stronie? Najlepiej zadbać jednocześnie o wymagania wyszukiwarki i użytkowników. Sprawdź, dlaczego warto łączyć SEO i UX na stronie.

Co to jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) lub inaczej pozycjonowanie to działania wykonywane na stronie, a także poza nią, których celem jest poprawa widoczności w wyszukiwarce internetowej (zazwyczaj w Google). Chodzi o to, aby strona wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na jak największą liczbę słów kluczowych. Jest to skomplikowany i wieloetapowy proces, którego efekty można zobaczyć zazwyczaj po kilku miesiącach (w niektórych przypadkach rezultaty pojawiają się nawet po roku). 

Czy warto zatem inwestować w taką strategię? Oczywiście, że tak. Strony, które nie pojawiają się na pierwszych kilku miejscach w wynikach wyszukiwania mają znacznie mniejszą szansę na to, że zostaną zauważone przez użytkowników. A jeśli nie ma Cię na pierwszej, ani nawet na drugiej stronie SERP (Search Engine Results Page), to szansa jest jeszcze mniejsza. To dlatego, że internauci zazwyczaj korzystają z pierwszych dziesięciu wyników proponowanych przez wyszukiwarkę.

Co to jest UX?

UX (User Experience) to inaczej wrażenia użytkownika. Termin ten dotyczy wszystkich doświadczeń i emocji, jakie towarzyszą internautom podczas korzystania ze strony. Ze względu na wzrost świadomości i tym samym oczekiwań użytkowników, dbałość o UX na stronie to obok SEO najistotniejsza kwestia. A jak zaprojektować stronę, aby odpowiadała na potrzeby odbiorców? Przede wszystkim należy określić grupę docelową i dokładnie poznać jej przyzwyczajenia, zachowania w sieci oraz potrzeby. Następnie trzeba ocenić stronę pod kątem wrażeń użytkownika. Służy do tego audyt UX, czyli kompleksowa i profesjonalna analiza serwisu. Na podstawie raportu, który zawiera opis wykrytych błędów, oraz wyników analizy grupy docelowej projektuje się rozwiązania, które zadowolą użytkowników, a właścicielowi strony pomogą osiągnąć wyznaczony cel. 

Dlaczego warto zadbać o wrażenia użytkownika na stronie?  

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki pozwala uzyskać lepszą pozycję w wynikach naturalnych, dzięki czemu serwis dociera do większej liczby użytkowników. To z kolei zwiększa szansę na pozyskanie ruchu. Jednak widoczność w wyszukiwarce, a nawet duży ruch w serwisie nie gwarantują jeszcze sukcesu, a na pewno nie tego w postaci zwiększenia sprzedaży. Aby można było mówić o sukcesie, musi zwiększyć się również współczynnik konwersji, czyli ilość akcji wykonanych przez użytkowników, np. zakup produktu w sklepie internetowym. Dlatego SEO to nie wszystko. Pozyskany w ten sposób ruch trzeba przełożyć na konwersję. Jak to zrobić? Zadbać o doświadczenia odwiedzających i wdrożyć rozwiązania, które będą zachęcały do podjęcia konkretnej akcji – korzystnej z punktu widzenia właściciela serwisu. Warto pamiętać, że wrażenia użytkownika wpływają na podejmowane przez niego decyzje. Jeśli będzie zadowolony, prawdopodobieństwo, że wykona jakąś akcję jest znacznie większe.

Aspekty, które mają wpływ na UX to m.in.:

  • szybkość ładowania strony;
  • wersja mobilna;
  • bezpieczeństwo;
  • wygląd strony;
  • użyteczność i funkcjonalność;
  • stopień trudności wykonywanych zadań;
  • dostęp do istotnych informacji;
  • jakość contentu.  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here