12 SPOSOBÓW OSZCZĘDZANIA PALIWA
CZY WARTO OSZCZĘDZAĆ NA PALIWIE?
Powyższe pytanie wydaje się być retoryczne. Nawet największe korporacje i przedsiębiorstwa, szukając oszczędności i ograniczając koszty prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzą, że kluczem do obniżenia wydatków firmy, jest oszczędzanie na paliwie, które każdy musi kupować, aby funkcjonować w dzisiejszych czasach na rynku.
Wydaje się, że dalsze odpowiadanie na powyższe pytanie, niczego nie zmieni w naszym dążeniu do oszczędności i obniżania kosztów.
SPOSÓB 1
Sposób pierwszy na oszczędzanie dotyczy tylko osób prowadzących działalność gospodarczą. Jest to posiadanie karty paliwowej, na przykład firmy Shell (euroShell Card), które umożliwia tankowanie pojazdu w Polsce i za granicą. Zasada działania przypomina kartę kredytową. Karty paliwowe posiadają limit, do którego kierowca może tankować bezgotówkowo. Umowa jest zawierana z klientami na indywidualnych warunkach, dopasowanych do zasobów firmy i możliwości jej właściciela. Istnieje tutaj pole do negocjacji. Ograniczenie kosztów następuje poprzez zmniejszenie ceny za każdy litr paliwa, korzystanie z promocji i rabatów, a także większą kontrolę nad wydatkami na paliwo w całej flocie pojazdów firmy. Ponadto dodatkową wygodę stanowi jedna płatność za wszystkie zakupy paliwa dzięki fakturze zbiorczej, wyszczególniającej poszczególne transakcje.
SPOSÓB 2
ZMIEJSZENIE OPORU POWIETRZA PODCZAS JAZDY
Powszechnie wiadomo, że na pokonanie oporu powietrza podczas jazdy, potrzebujemy dostarczyć więcej energii, a żeby produkować więcej energii, silnik potrzebuje więcej paliwa.
– Opór powietrza zwiększa się, gdy mamy otwarte okna w samochodzie – działają one podobnie do spadochronu – hamulca w samochodzie wyścigowym. Zatem starajmy się jeździć z zamkniętymi oknami.
– Wszelkie dodatki na karoserii samochodu powodują zwiększenie oporu powietrza. Jeśli nie ma takiej konieczności, ściągnijmy z samochodu takie przedmioty, jak bagażnik, dodatkowy spojler i inne „ozdoby”.
– Na długich trasach dobrym rozwiązaniem jest jechać za samochodami ciężarowymi, autobusami lub innego rodzaju dużymi pojazdami, którym, jako pierwszym, przychodzi rola przedzierania się przez powietrze. Jadąc za takim pojazdem, wykorzystujemy wytworzony przez niego korytarz aerodynamiczny i jedziemy bez dodatkowego oporu powietrza. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniego dystansu do samochodu przed nami oraz o tym, że może on gwałtownie zahamować!
SPOSÓB 3
ZMNIEJSZANIE OBCIĄŻENIA SAMOCHODU
Przed wybraniem się w podróż warto przejrzeć wnętrze naszego pojazdu, szczególnie bagażnika. Każde dodatkowe 100 kg może zwiększyć zużycie paliwa o kilka procent.
SPOSÓB 4
ODPOWIEDNI STYL JAZDY
Styl jazdy to bardzo ważny element wpływający na zużycie paliwa.
– Stojąc w korku, przed światłami lub na przejeździe kolejowym, czekając na przejazd pociągu, wyłączajmy silnik. Róbmy to zawsze, gdy przewidujemy postój dłuższy niż 20 sekund.
– Należy poruszać się pojazdem z prędkością ekonomiczną, tak zwaną prędkością naturalną, a więc najkrócej mówiąc wolniejsza jazda powoduje mniejsze zużycie paliwa.
– Skrzynię biegów powinno się traktować z odpowiednim wyczuciem. Pamiętajmy, że pierwszy bieg służy tylko do ruszania z miejsca. Zaraz potem trzeba włączyć drugi bieg. Od prędkości trzydziestu kilometrów na godzinę należy jechać na trójce. Wytrawni kierowcy wiedzą, że każde auto ma swoje specyficzne właściwości i potrafi słuchać obrotów silnika w czasie jazdy (dla tych, którzy mają z tym pewien problem, pomocna będzie tarcza obrotomierza). Na podstawie obrotów silnika najlepiej poznać, kiedy w czasie jazdy należy zmienić bieg.
– Przyśpieszać należy spokojnie, ale zdecydowanie. Mistrzowie ekonomicznej jazdy twierdzą, że należy to robić z pedałem gazu wciśniętym na głębokość około trzy czwarte możliwego dystansu.
– Każde hamowanie pojazdu oznacza zamianę energii kinetycznej uzyskanej ze spalania paliwa w energię cieplną, która bardzo sprawnie jest odprowadzana do otoczenia. A więc płynniejsza jazda to nie tylko oszczędność okładzin hamulcowych – to także zmniejszenie zużycia paliwa. Warto też nauczyć się umiejętnie hamować silnikiem. I tutaj przyda się znajomość obrotów silnika.
– Odpowiednie uruchamianie silnika. Po uruchomieniu samochodu, powinno się nim spokojnie jechać, bez gwałtownego gazowania i „pisku opon”.
SPOSÓB 5
ZMNIEJSZENIE POBORU ENERGII ELEKTRYCZNEJ W CZASIE JAZDY
Takie urządzenia, jak radio, dodatkowe oświetlenie, nawigacja, silne żarówki, CB radio, samochodowa lodówka turystyczna z agregatem, klimatyzacja samochodowa, wymagają do swego działania napięcia elektrycznego, które wytwarza alternator (czy też kompresor w przypadku klimatyzacji). Jest on napędzany za pomocą paska przez silnik auta, który musi zassać z baku odpowiednią ilość paliwa, aby móc zapewnić działanie generatora napięcia na pożądanym poziomie.
SPOSÓB 6
Filtr paliwa powinien być systematycznie sprawdzany i wymieniany. Kiedy jest bardzo zanieczyszczony, powoduje utratę odpowiedniej dynamiki jazdy poprzez ograniczenie swobodnego dopływu powietrza do komory spalania, a tym samym powoduje większe zużycie paliwa.
SPOSÓB 7
OPONY POJAZDU
Dwadzieścia procent poboru paliwa podczas jazdy zabierają opony. Nierówna nawierzchnia powoduje deformację ogumienia. Guma rozgrzewa się i pochłania energię, która nie służy już do napędzania pojazdu. Efekt ten nazywamy oporem toczenia.
– Opony powinny być odpowiednio napompowane. Im mniej powietrza w oponach, tym większe zużycie paliwa. Zmniejszenie ciśnienia w oponach o 0, 5 bar powoduje wzrost zużycia paliwa do 4 procent. Prawidłowo napompowane opony gwarantują lepszą przyczepność, są przez to bardziej przyjazne środowisku oraz zapewniają wyższe bezpieczeństwo. Dlatego zawsze należy zapoznać się z tabelą ciśnień w samochodzie. Można ją znaleźć na klapce wlewu paliwa, w instrukcji samochodu, na drugim słupku nadwozia lub w odpowiednich diagramach dostępnych u producentów opon.
– Zakup specjalnych ekonomicznych i ekologicznych opon dostępnych na rynku.
SPOSÓB 8
OPTYMALNY WYBÓR TRAS
Wybierając odpowiednią trasę dla samochodu należy kierować się:
– jakością i długością dróg,
– stopniem uczęszczania dróg przez pojazdy, a więc mówiąc prościej natężeniem ruchu na drogach,
– ilością i wielkością skrzyżowań,
– zakorkowaniem trasy,
– ogólnym bezpieczeństwem poruszania się po danej drodze.
SPOSÓB 9
CZĘSTA DIAGNOSTYKA POJAZDU
Zaniedbanie pojazdu pod względem technicznym sprzyja awaryjności, obniżeniu standardów eksploatacyjnych, a co za tym idzie zwiększeniu się zużycia paliwa. Pamiętajmy o przeglądaniu różnych układów auta, przede wszystkim elektrycznego i hamulcowego. Ich dobra kondycja zapewnia nie tylko oszczędność, ale i bezpieczeństwo nas i innych użytkowników dróg.
SPOSÓB 10
ODPOWIEDNI RODZAJ PALIWA I OLEJU
Bardzo ważny jest rodzaj i jakość tankowanego paliwa. Stacje paliwowe Shell gwarantują doskonałą jakość i typ paliwa przeznaczony dla wszystkich rodzajów samochodów osobowych, vanów i ciężarowych. Nic nam nie da wlanie do baku benzyny 98-oktanowej, jeśli nasz silnik dostosowany jest do jazdy na 95-tce. Najlepiej więc sprawdzić w instrukcji auta lub na naklejce pod wlewem paliwa, jaki typ jest najlepszy dla samochodu, aby niepotrzebnie nie tracić pieniędzy.
Użycie właściwego, odpowiedniego dla samochodu oleju (można sprawdzić, jaki olej powinniśmy stosować w instrukcji pojazdu) zmniejsza zużycie paliwa od 1 do 2%.
SPOSÓB 11
MONITORING GPS
Zamontowanie w autach floty pojazdów w firmie, która posiada pracowników kierujących firmowymi samochodami, systemów GPS, znacznie poprawia możliwość kontroli i planowania trasy pojazdów, a co za tym idzie wydatków na paliwo.
SPOSÓB 12
WŁASNA WEWNĘTRZNA STACJA PALIW
Duże firmy transportowe, budowlane, rolnicze czy produkcyjne, które zużywają dużo paliwa coraz częściej decydują się na własne wewnętrzne stacje paliw. Aby wybudować taką stację potrzebny jest zbiornik paliwa, może być naziemny. Dostępne są plastikowe pojemniki, są one tańsze, ale niestety nie można w nich prawidłowo rozliczać paliwa. Lepszym, bezpieczniejszym rozwiązaniem wydaje się o wiele trwalszy metalowy zbiornik na paliwo, który można opomiarować i w pełni kontrolować w nim przepływ paliwa.
Oprócz zbiornika paliwa potrzebny jest jeszcze dystrybutor. Tutaj również można wybrać prosty, tani dystrybutor, lub profesjonalny, który ma określoną dokładność, jako całe urządzenie. Tani dystrybutor również nie pozwoli nam na dokładne kontrolowanie paliwa. Sama dokładność przepływomierza podawana przez firmy handlujące dystrybutorami paliwa nie wystarczy, aby dystrybutor uznać za profesjonalny. Dokładność całego urządzenia, jakim jest dystrybutor mówi nam o ubytkach jakie możemy bezpiecznie rozliczyć. W innym przypadku gdy wg np. księgowej brakuje kilkuset lub więcej litrów paliwa (wg rozliczeń), to choćbyśmy byli przekonani, że tak jest, to i tak nie możemy tego prawidłowo wykazać. I takie ubytki (często niemałe) po prostu traktujemy jako stratę.
Posiadanie własnej wewnętrznej stacji paliw pozwala na hurtowy zakup paliw o znanej i sprawdzonej jakości w dodatku taniej o co najmniej kilka procent w porównaniu z cenami na stacji detalicznej, na ukrócenie nadużyć przy tankowaniu paliwa dzięki precyzyjnej rejestracji tankowań oraz zmniejszeniu kosztów dojazdu do stacji paliw.
Podsumowując różne sposoby na oszczędzanie paliwa, najważniejszymi z nich wydaje się być dbanie o dobry stan samochodu, odpowiedni styl jazdy, doskonałe rozwiązanie proponowane przez koncerny paliwowe takie, jak karty paliwowe, a także własna wewnętrzna stacja paliwowa.
Dbanie o dobry stan samochodu leży w gestii każdego właściciela pojazdu. Zaniedbywanie aut jednoznacznie powoduje w konsekwencji wyższe wydatki na paliwo. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać do monitorowania stanu pojazdu nie tylko ze względu na oszczędność, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo.
Odpowiedni styl jazdy również związany jest bezsprzecznie, bezpośrednio i wprost proporcjonalnie ze zużyciem paliwa przez auto. Każdy użytkownik samochodu, jeżdżąc płynnie i wprowadzając ekonomiczne zasady do swego stylu kierowania pojazdem, może w ten sposób ograniczyć wydatki na paliwo w swoim budżecie. Przy czym oszczędność taka może sięgać kilkunastu, a nawet ponad dwudziestu procent zużycia paliwa.
Dobrym wyjściem zdaje się też być własna wewnętrzna stacja paliwowa w firmie. Wiadomo jednak, że mogą sobie na nią pozwolić tylko duże firmy, które zużywają bardzo duże ilości paliwa, które mogą pozwolić sobie na koszty tego rodzaju.
Optymalnym i bardzo korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców oraz właścicieli firm zarówno małych, średnich, jak i dużych wydają się być karty paliwowe oferowane przez koncerny paliwowe. Pozwalają one na oszczędzanie na wydatkach na paliwo nie tylko w kraju (jak w przypadku rozwiązania z własną stacją paliwową), ale także za granicą. Paliwo zakupione na kartę jest tańsze, a praca biurowa związana z rozliczaniem faktur, jest ograniczona do minimum.