Pewnie nieraz czytałeś o zmianach w edukacji. Jako nauczyciel z uwagą śledzisz wszystkie możliwe sytuacje, które zmieniają się jak w kalejdoskopie.

M. Fullan wyróżnił kilka czynników, które mają ogromny wpływ na zmiany panujące w edukacji:

Siła w edukacji a zmiany w edukacji

– Siła nic nie daje przy wprowadzaniu zmian. Zmiana programu nauczania, czy nawet systemu nic nie zmieni. Zmianę można dokonać tylko poprzez zmianę zachowania się ludzi, zmianę ich sposobu myślenia i przede wszystkim chęci zmiany przez nich samych. Jedyne co możemy tworzyć to środowisko sprzyjające powstawaniu wymienionych zmian w człowieku.

Schematy w edukacji czy brak schematów

– Edukacja to miejsce, gdzie górują schematy, są Ci one znane z Twoich wczesnych lat szkolnych. Jednak pomimo tego, jeżeli chce się dokonać jakiejś zmiany, to właśnie okazuje się, że nie da się wytworzyć gotowego schematu postępowania. Zmiana zdaje się być procesem, który nigdy nie jest poddany kontroli. Jest żywym zjawiskiem, który ciągle ulega przekształceniom.

Rozpoznaj czy zachodzi zmiana

– Rzeczywisty wymiar edukacyjnej zmiany jest wówczas, kiedy nastręcza kłopotów, kiedy pojawiają się problemy do rozwiązania. Jest to znak, że właśnie zaczął się proces wchodzenia w zmianę. Pytanie czy będziesz jako nauczyciel potrafił odnaleźć rozwiązanie tych problemów.

Planuj, miej wizję ale…

– Nie od dzisiaj wiadomo, że wszystko najlepiej jest planować, nawet jeśli wymyka się od samego początku z naszego planu. Warto dookreślić ramy planu ale nie trzymać się ich sztywno. Według wspomnianego autora trzymanie się jednej wizji oraz strategiczne planowanie często sprawia zawód, nie przynosi efektów.

Indywidualizm vs Kolektywizm

– Zmiana wymaga od nauczyciela działań zarówno indywidualnych jak i zespołowych. Bez wsparcia ze strony środowiska nie da się dokonać zmiany edukacji.

Hierarchia czy wolność ?

– Edukacja to miejsce, gdzie nie ma miejsca na jednolite systemy. Zarówno organizacja hierarchiczna jak i wolnościowa nie dają rezultatów. Optymalną wersją dla edukacji jest połączeniem obu naraz. Dzieje się tak samoistnie, ponieważ obie walczą ze sobą i nawzajem się znoszą.

Myśl globalnie…

– Zmiany, które mają zachodzić w edukacji, nigdy nie mogą być odosobnionym przypadkiem, ponieważ wymagają od edukacji globalnego usankcjonowania.

Jak widzisz edukacja to środowisko, w którym polityka oświatowa nie chętnie przyjmuje zmiany. Trudno jest w nim wypracować reformy, czy nowe paradygmaty. Nauczyciel w takiej sytuacji może jedynie przyglądać się i przyjmować bądź nie, ustalane odgórnie zasady. Może toczyć swoje małe bitwy. Jednak nie zawsze przyniosą one korzyści.

WIEDZANET

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here