co trzeba załatwić w urzędzie dzielnicy

Po zakupie mieszkania jest do załatwienia mnóstwo formalności w urzędach wojewódzkim, starostwie czy w gminie. Można złożyć niektóre deklaracje on-line, ale inne wymagają zaplanowania wizyt w kolejnych biurach. Co załatwisz w urzędzie dzielnicy i do kiedy masz na to czas?

Deklaracja dotycząca śmieci

Już po dwóch tygodniach od zamieszkania nowej osoby pod danym adresem trzeba złożyć w urzędzie gminy deklarację śmieciową. Wnioski znajdziesz na miejscu lub on-line. Można też wysłać go pocztą. Nową deklarację trzeba złożyć za każdym razem, gdy zmienia się liczba mieszkańców (np. ktoś się wprowadził lub wyprowadził), i to już po dwóch tygodniach.

Podatek od nieruchomości – od kiedy zapłacisz?

Jeśli kupiłeś dom w kwietniu, to już od maja musisz zacząć płacić podatek od nieruchomości. Stawkę ustali Urząd Gminy na Twój wniosek, więc musisz się do niego zgłosić.

https://przyjazne-deklaracje.pl/podatki-od-nieruchomosci/

Na szczęście nie jest to skomplikowana ani długotrwała procedura. Zazwyczaj wystarczy jedna wizyta w urzędzie gminy czy dzielnicy. Dostaniesz tam do wypełnienia deklarację in-1, dn-1 lub dr-1, zależnie od rodzaju ziemi. Do deklaracji dn-1 i innych wystarczy wpisać podstawowe dane. Warto zabrać ze sobą akt notarialny nabycia działki czy domu. Na tej podstawie urząd gminy wyliczy stawkę należnego podatku od nieruchomości.

Często na list z urzędu trzeba czekać dość długo, ale długie też są terminy zapłaty. Podatek płaci się co kwartał, a drobne opóźnienia są tolerowane. Dopiero po roku naliczane są odsetki w wysokości 8 proc. Nic więcej nie musisz robić – numer konta urzędu gminy i kwotę znajdziesz w liście. Niestety w większości gmin nie można wypełnić tej deklaracji on-line i niezbędna jest wizyta w urzędzie.

Po tym, jak otrzymasz wyliczenie dot. wysokości podatku, możesz się do niego ustosunkować. Czasem w podatkach uwzględniony jest budynek, którego już de facto nie ma lub las, który został wycięty. W takiej sytuacji urząd może ponownie wyliczyć stawkę podatku, a właściciel będzie musiał wypełnić kolejny wniosek. Na decyzji urzędu w sprawie wysokości podatku od nieruchomości znajdziesz wyszczególnienie, czy płacisz za budynki, czy za grunty i jakiego są one rodzaju. Jeśli coś Ci się nie zgadza, weź ze starostwa powiatowego mapkę sytuacyjną terenu. Będą tam zaznaczone wszystkie budowle, które być może dziś mają już tylko formę fundamentów.

Czy trzeba się zameldować?

Nie musisz ani meldować się w gminie, w której płacisz podatek od nieruchomości i masz dom, ani rozliczać w niej podatków. Czasem jednak może się okazać, że to się opłaca. Np. osoby rozliczające podatki w Gdańsku mogą brać udział w specjalnej loterii, a mieszkańcy niektórych innych miast mogą liczyć na tańsze bilety komunikacji. Jest jeden wyjątek – jeśli nie masz żadnego innego adresu w Polsce, to raczej najlepiej będzie zameldować się w urzędzie gminy od razu po kupnie mieszkania. To pozwoli Ci odbierać listy czy choćby wziąć kredyt. Jeśli już masz inny adres, możesz się dodatkowo zameldować na pobyt tymczasowy w nowym miejscu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here