Smary techniczne, czyli substancje o właściwościach zmniejszających tarcie, które stosowane są przede wszystkim pomiędzy elementami ścierających się ze sobą mechanizmów. Dowiedz się, jakie są właściwości, rodzaje oraz poznaj zastosowanie smarów technicznych. Zapraszamy do lektury!
Smar – co to takiego?
Smar to produkt o konsystencji płynnej, a niekiedy półpłynnej lub stałej. Stosowany jest głównie w miejscach, gdzie wymagane jest zmniejszenie tarcia w ruchomych częściach urządzeń. Smary wytwarzają na powierzchni przedmiotu powłokę, która gwarantuje świetny poślizg podczas pracy. Wytwarzane są z połączenia oleju bazowego, który stanowi ok. 75% całości oraz zagęszczacza i ulepszaczy. Dodatki aplikowane są w takich proporcjach, by zapewniać smarowi konkretne właściwości, np. przeciwutleniające, adhezyjne czy antykorozyjne.
Nie myl jednak smarów z olejami, gdyż te dwa produkty różnią się nieco od siebie. Smary mają bowiem w składzie zagęszczacze, które sprawiają, że ich konsystencja nie jest tak płynna. Dzięki temu nie ściekają z powierzchni, na które się je nakłada.
Dlaczego powinno się używać smarów technicznych?
Maszyny, których elementy nie są regularnie pokrywane smarami technicznymi, mogą przede wszystkim szybciej się zużywać. W szczególności dotyczy to części, które są nastawione na bezpośredni kontakt i ścieranie ze sobą. Co więcej, takie urządzenia szybciej się nagrzewają, a nawet przegrzewają w trakcie pracy, co prowadzi do awarii sprzętu. Oprócz tego brak zastosowania smaru technicznego może prowadzić do powstawania rdzy na maszynach, a także powodować większe wnikanie zabrudzeń w powłokę materiału.
Smary techniczne – poznaj ich rodzaje
Wśród najpopularniejszych rodzajów smarów technicznych wyróżniamy:
Smary miedziowe – używane są przede wszystkim w przemyśle ciężkim, gdzie służą do ochrony nakrętek, łączników rur kolektorów cieplnych czy sworzni. Do 320°C smary utrzymują swoje właściwości smarne, natomiast powyżej tej temperatury stają się smarami suchymi. Wytrzymują pracę w temperaturze do 1200°C.
Smary grafitowe – są odporne na wpływ czynników atmosferycznych, a także na wyjątkowo duże obciążenia.
Smary litowe – są to uniwersalne smary, które mają szeroki zakres zastosowań. Co więcej, są odporne na działanie wody. Można je stosować zarówno przy niskich, jak również wysokich obrotach. Wykorzystywane są w maszynach przemysłowych, a także w środkach transportu. Używa się ich na prowadnicach zębatych, w łożyskach tocznych i tym podobnych elementach.
Smary molibdenowe – są one jedną z odmian smarów litowych dodatkowo uzupełnioną o dwusiarczek molibdenu. Taki skład sprawia, że są odpowiednie do pracy przy wysokich obciążeniach i niskich obrotach. Gwarantują też zminimalizowanie drgań.
Smary bentonitowe – ich główną cechą jest nietopliwość. Z tego względu używane są w przypadku, gdy wysoka temperatura pracy nie pozwala na użycie innego smaru.
Smary silikonowe – stosowane są do elementów wykonanych z metalu, tworzywa sztucznego, gumy oraz ceramiki. Nie są toksyczne, co sprawia, że mogą być dopuszczone do kontaktu z żywnością.
Wazelina techniczna – odpowiednia do krótkotrwałej ochrony przed korozją, a także do zabezpieczenia przed tarciem, ale w niezbyt obciążonych systemach. Może być także zastosowana jako izolator do ochrony styków przed utlenieniem.