Zachęć dziecko do ruchu i chroń je przed nadwagą!

0
99

Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. Jeszcze 30-40 lat temu mniej niż 10 procent uczniów miało nadwagę, a obecnie Instytut Żywności i Żywienia opublikował raport, z którego wynika, że na nadwagę i otyłość cierpi aż 22 procent uczniów szkół podstawowych i gimnazjum. Jak uchronić dziecko przed nadmierną masą ciała?

Zdrowe nawyki żywieniowe od najmłodszych lat

Aby uchronić dziecko przed nadwagą i otyłością, powinno się zadbać o to, by cała rodzina prowadziła zdrowy styl życia. Według profesora Mirosława Jarosza, dyrektora Instytutu Żywności i Żywienia, otyłość i nadwaga wśród dzieci jest przede wszystkim wynikiem zmiany diety na bardziej kaloryczną oraz jednoczesnego ograniczenia aktywności fizycznej. Dzieci jedzą wiele niezdrowych przekąsek, fast foodów i gotowych produktów, w których znajduje się nadmierna ilość soli, konserwantów, sztucznych barwników oraz tłuszczów trans. Dodatkowo uczniowie prowadzą leniwy tryb życia – często unikają zajęć wychowania fizycznego, a wolny czas w domu spędzają, siedząc przed komputerem lub telewizorem.

W dużej mierze na bierne spędzanie czasu i sięganie po niezdrowe posiłki mają wpływ sami rodzice. Często rezygnują z gotowania i kupują gotowe posiłki, a w wolnym czasie niewiele się ruszają. Wielu dorosłych Polaków w ogóle nie jeździ na rowerze, niewiele chodzi pieszo, wakacje spędza na leżaku, a do pracy jeździ samochodem. Aby uchronić dziecko przed problemami związanymi z nadwagą i otyłością, powinno się zmienić sposób żywienia całej rodziny oraz zadbać o wspólną aktywność. Jeżeli dziecko jest otyłe, konieczne jest skonsultowanie się z dietetykiem i pediatrą, by dowiedzieć się, w jaki sposób prawidłowo przygotowywać posiłki dla pociechy. Jest to ważne, gdyż odchudzanie w okresie dorastania jest bardziej skomplikowane niż u osób dorosłych.

Aktywność fizyczna w domowym zaciszu

W ciepłe dni dzieci warto zabierać na długie spacery, jeździć z nimi na rowerze, a także grać w różne gry zespołowe i ruchowe. Jeśli jest chłodniej, aktywność fizyczną można kontynuować w domowym zaciszu – w tym celu w domowym zaciszu warto zamontować drabinki gimnastyczne, które znajdzie się między innymi w ofercie https://malpiszon.pl/.

Drabinka gimnastyczna zajmuje niewiele miejsca, dlatego może być zamontowana nawet na niedużej przestrzeni. Dzieci mogą na niej ćwiczyć, wygłupiać się, a także pozbywać się nadmiaru energii. Co ważne, drabinka do ćwiczeń jest wytrzymała – bez przeszkód może korzystać z niej dorosła osoba. Wspinanie się, zwisanie z drążka, podciąganie się i inne ćwiczenia sprawiają, że dziecko spala kalorie i wzmacnia mięśnie, co chroni je przed gromadzeniem się nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here