Popraw swoją pamięć!

0
197

Jedną z najważniejszych funkcji naszego mózgu jest pamięć. To dzięki niej wiemy między innymi kim jesteśmy, jak się nazywamy i skąd pochodzimy. W wyniku sprawnie działającej pamięci możemy bez problemu funkcjonować w świecie – jest ona swoistym magazynem wyuczonych rzeczy, nawyków, umiejętności oraz przeżytych doświadczeń.

Rodzaje pamięci

Nasz mózg ukierunkowany jest na zapamiętywanie różnych informacji, w związku z czym pamięć można klasyfikować na różne sposoby w zależności od:

  • czasu trwania → sensoryczna = pamięć zmysłów; krótkotrwała = pamięć świeża; długotrwała

  • typu informacji → delaratywna = świadoma: niedelaratywna = nieświadoma

Oprócz powyższej klasyfikacji pamięć możemy również podzielić ze względu na używane zmysły:

  • pamięć wzrokowa

  • pamięć słuchowa

  • pamięć smakowa

  • pamięć węchowa

  • pamięć dotykowa

Sposoby na pamięć

Co robić aby nasza pamięć nas nie zawodziła? Po pierwsze należy zdrowo się odżywiać! Szczególnie ważne są witaminy z grupy B, których dobrym źródłem są: pełnoziarniste produkty zbożowe, mleko, fasola, ser, mięso. Warto do diety wprowadzić także ryby – najbogatsze źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Nie może również zabraknąć magnezu, którego niedobór możemy uzupełnić spożywając owoce – głównie banany, a także gorzką czekoladę, nasiona słonecznika, pestki dyni oraz orzechy. Odpowiednio zbilansowana dieta, zawierająca choć kilka z wyżej wymienionych produktów pozwoli dostarczyć naszemu mózgowi „paliwa”, które utrzyma go w dobrej formie. Aby jeszcze efektywniej zapamiętywać informacje, oprócz diety warto wspomóc się dodatkowo ćwiczeniami pamięci, a także aktywnością fizyczną, która poprzez dotlenienie mózgu usprawni jego funkcjonowanie. Należałoby również unikać stresu, jednak w dzisiejszych czasach może być z tym bardzo trudno 😉

Co zrobić gdy powyższe sposoby nie przynoszą rezultatów, lub gdy nie są one do końca satysfakcjonujące? Otóż w tym miejscu przychodzą nam z pomocą dostępne w aptekach leki oraz suplementy diety wspomagające pamięć i koncentrację. W szerokiej ofercie możemy znaleźć preparaty jednoskładnikowe lub wieloskładnikowe, naturalne oraz syntetyczne.

Lecytyna

Składnik naturalny występujący w błonie komórkowej, który jest doskonałym źródłem choliny. Niedobory lecytyny prowadzą do spadku zdolności pamięciowych, zaburzeń koncentracji, a nawet
i demencji starczej. Suplementy diety w swoim składzie posiadają lecytynę sojową, ponieważ posiada ona najlepsze proporcje między kwasami tłuszczowymi nasyconymi a nienasyconymi. Preparaty lecytynowe można stosować profilaktycznie dla ogólnej poprawy pamięci, lub w celu poprawy zdolności uczenia się. W ofercie aptek znaleźć możemy lecytynę zarówno w postaci kapsułek np. Olimp Gold Lecytyna oraz płynnej np. Vita Buerlecithin. To tylko i wyłącznie od naszych preferencji zależy, który produkt wybierzemy. Oprócz suplementacji, lecytynę możemy znaleźć w niewielkiej ilości w produktach naturalnych tj.: soja, wątróbka czy orzechy.

Miłorząb japoński = Ginkgo Biloba

Roślina o cenionych walorach zarówno leczniczych, jak i kosmetycznych. Mechanizm działania rośliny opiera się na poprawie krążenia krwi, dzięki czemu komórki są bardziej odżywione
i dotlenione. Preparaty z miłorzębu są najczęściej wybierane przez pacjentów, gdyż oprócz działania poprawiającego pamięć i koncentrację, likwidują także szumy uszne. Wykazano też, że dzięki właściwością obniżającym cholesterol i wysokie ciśnienie krwi, mogą być stosowane w profilaktyce udaru. Na półkach aptecznych znajdziemy Ginkgo w postaci kapsułek np. Bilobil Intense, Olimp Ginkoflav forte, w postaci herbat oraz nalewki Tinctura Ginkgo Bilobae

Oprócz wyżej wymienionych preparatów na rynku aptecznym możemy znaleźć również suplementy wieloskładnikowe, których zadaniem jest poprawa koncentracji, kojarzenia oraz zapamiętywania. Zaliczyć do nich możemy np. kapsułki Pamicon lub płyn Bilobil Pamięć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here