Szarpanie skrzyni automatycznej przy ruszaniu – co może być uszkodzone?

0
139

Automatyczne skrzynie biegów są bardzo komfortowym rozwiązaniem. Potrafią wynieść przyjemność z jazdy na wyższy poziom, kiedy działają poprawnie. Gdy się zepsują, mogą jedynie przyprawić o ból głowy. Nie znaczy to jednak, że kłopotów nie można uniknąć, między innymi poprzez regularne serwisowanie przekładni. Dziś sprawdzimy jakie mogą być powody jednej z najczęstszych usterek, jaką jest szarpanie podczas ruszania i przyspieszania. Dowiemy się także jak można naprawić ten problem.

Uszkodzenie sprzęgła hydrokinetycznego

Pierwszym z problemów może być konwerter momentu obrotowego, zwany inaczej sprzęgłem hydrokinetycznym. Jest to podzespół znajdujący się pomiędzy silnikiem a skrzynią, zastępujący tradycyjne sprzęgło cierne stosowane przy skrzyni ręcznej. Po uruchomieniu auta zostaje wypełniony olejem i działa na zasadzie pompy hydraulicznej, w której jedne łopatki są na stałe zazębione z silnikiem, drugie natomiast z wałkiem wejściowym skrzyni biegów. Szarpanie może być powodowane przez stary olej, ale również uszkodzenie wewnętrznych elementów konwertera. Częstym objawem towarzyszącym są znaczne wibracje silnika na biegu jałowym, spowodowane jednoczesną utratą wyważenia. Naprawa automatycznej skrzyni biegów z niesprawnym sprzęgłem hydrokinetycznym najczęściej polega na jego wymianie lub kompleksowej regeneracji.

Ślizganie się sprzęgieł wewnętrznych

Kolejnym etapem na drodze przeniesienia napędu z silnika na koła są sprzęgła wewnętrzne. Jest ich zazwyczaj dokładnie tyle, ile skrzynia posiada biegów. Każde załączane jest poprzez skierowanie na jego tłoczysko ciśnienia płynu hydraulicznego przez sterownik. Dochodzi wtedy do mocnego ściśnięcia tarczek i przekładek, co pozwala na przekazanie siły napędowej dalej. Szarpanie może być tutaj spowodowane przez wiele czynników. Zużyty materiał cierny tarczek będzie powodował ślizganie się, podobny efekt zaobserwujemy przy zbyt niskim ciśnieniu płynu (np. z powodu jego starości). Problem może powodować także uszkodzenie zaworów w układzie sterowania. Automatyczne skrzynie biegów ze zdiagnozowanym problemem ze sprzęgłami naprawia się poprzez wymianę płynu i czyszczenie płyty układu sterowania. Jeśli powyższe nie pomoże, konieczny będzie remont generalny przekładni.

Problem z układem sterowania

Brak wymiany oleju w regularnych interwałach, zalecanych przez producenta, doprowadzi prędzej czy później do rozmaitych uszkodzeń. W płynie pojawiać się bowiem będą drobinki zużytych okładzin sprzęgieł oraz metalu, które mogą skutecznie zatkać przepływ przez wąskie kanaliki płyty układu sterowania. Ta znajduje się najczęściej na samej dole skrzyni, nie ma więc konieczności demontowania całej przekładni z auta, by się do niej dostać. Naprawa automatycznej skrzyni biegów będzie w tym przypadku polegała na dokładnym wypłukaniu wszystkich nieczystości, jakie mogą zalegać w płycie. Wymienione będą też wszystkie elektrozawory i solenoidy, ponieważ zaistnieje ku temu sposobność. Jeśli zatkaniu nie uległy pozostałe fragmenty kanałów olejowych, skrzynia powinna po takim zabiegu zacząć pracować prawidłowo.

Więcej informacji oraz pomoc w serwisie i naprawie skrzyni biegów znajdziesz tutaj.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here